Intrebari frecvente

Si pentru ca multi dintre Dumneavoastra utilizeaza aplicatia de raportare a deseurilor – pentru asta va felicitam si va dorim succes in continuare – am considerat oportun sa raspundem aici intrebarilor Dumneavoastra punctuale.

Aceste intrebari frecvente sunt grupate in categoriile de mai jos, astfel incat sa fie usor de gasit. Dati click pe numele categoriei si veti gasi intrebarile concrete (si, bine-nteles, raspunsul la ele).

 

A cui e aplicatia asta?

Stim ca suna prea bine ca sa fie adevarat, insa aplicatia asta este a…Dumneavoastra. Ea a fost dezvoltata de compania Bergson International impreuna cu Asociatia ECOTECA, pentru a veni in ajutorul tuturor celor care doresc sa raporteze deseuri (asa cum, de altfel, cere legislatia) si le este util un sistem care sa organizeze aceste informatii si sa genereze rapoartele necesare. In baza sugestiilor si cererilor Dumneavoastra, aceasta platforma se imbunatateste continuu, astfel incat sa raspunda nevoilor unui domeniu intr-o evolutie atat de accelerata cum este cel al managementului deseurilor.

Rapoartele generate, la randul lor, sunt ale Dumneavoastra si aveti libertatea de-a le folosi cum doriti. Ele sunt strict confidentiale si agrega datele Dumneavoastre asa cum le-ati introdus in comenzile de ridicare a deseurilor. Formatele de raportare pe care le folosim indeplinesc doua obiective majore: in primul rand asigura respectarea prevederilor legale in vigoare si, in al doilea rand, va dau informatii relevante pentru orice decizii doriti sa luati in privinta deseurilor pe care le administrati.

Bergson International SRL este o companie din Bucuresti cu capital integral romanesc, specializata in consultanta de proces si cu experienta solida in managementul deseurilor. Am colaborat (si continuam sa colaboram) cu Asociatia ECOTECA, un ONG specializat in politici de managementul deseurilor. Impreuna, am dezvoltat aplicatia pe care o puteti accesa prin intermediul site-ului www.raportaredeseuri.ro.

Detalii comerciale

1. Care este obligativitatea de a completa rapoartele privind deseurile?

Desi rapoartele generate de aplicatie sunt cele obligatorii prin lege (L.211/2011, HG 1061/2008, L.132/2010, HG 856/2005), utilizarea aplicatiei nu este in nici un fel obligatorie. Ea se doreste doar sa fie un ajutor tehnic pentru companiile care au nevoie sa-si administreze corespunzator deseurile si raportarile aferente, conform legislatiei in vigoare. Am constatat in practica ca exista o dificultate majora in acest sens, mai ales pentru companiile care genereaza deseuri diversificate sau au mai multe locatii generatoare de deseuri, locatii pentru care doresc sa intocmeasca raportari iar centralizarea si ordonarea datelor este anevoioasa.

2. In cazul in care optam sa ne inscriem in sistem, care sunt obligatiile de plata?

In functie de specificul activitatii Dumneavoastra (mai exact, in cazul generatorilor, de numarul de locatii in care generati si administrati deseuri) veti avea acces nelimitat in aplicatie in baza unui abonament lunar in suma fixa, fara nici un fel de costuri suplimentare. Stim ca administrarea deseurilor este o bataie de cap in sine, nu dorim sa va complicam viata si mai mult. Pentru a afla suma exacta, setati-va un cont in aplicatie si cereti-ne o oferta de pret. In functie de statutul Dumneavoastra (generator, colector sau consultant) si de numarul de locatii pe care le administrati va vom putea spune care va fi valoarea abonamentului lunar. Credem ca veti fi placut surprinsi.

3. Care este metoda de inscriere in sistem? Se completeaza o cerere/contract?

Pentru inscrierea in aplicatie, va invitam sa va setati un cont de generator, colector sau consultant. Dupa ce il utilizati o perioada de 1-2 luni si va faceti o idee cu privire la utilitatea platformei, va vom trimite un contract de prestari servicii de asistenta in intocmirea raportarilor, pentru continuarea utilizarii serviciului. Nu ne grabim, insa; dorim sa puteti alege in deplina cunostinta de cauza.

4. Toti operatorii care preiau/valorifica deseuri sunt automat inscrisi in sistem sau vor fi adaugati de catre noi ?

Aplicatia nu administreaza nici un fel de detaliu comercial intre parteneri (generator de deseuri si prestator de servicii de colectare). Adaugarea sau eliminarea partenerilor (colectori sau generatori) va revine exclusiv, in baza contractelor pe care le aveti semnate cu acestia, a tipurilor de deseuri acoperite de aceste contracte, a valabilitatii lor, etc.

5. Cine verifica faptul ca operatorii care preiau/valorifica deseuri inscrisi in sistem sunt autorizati la zi?

Autorizatiile de mediu ale colectorilor fac parte in detaliile comerciale ale contractului si ele nu pot fi verificate fizic de noi. Aplicatia poate, insa, sa retina datele de expirare a autorizatiilor sau contractelor de prestari servicii – pe care le introduceti Dumneavoastra in detaliile colectorului - si sa va semnaleze inainte de expirarea acestora. Reinnoirea acestora cade, insa, in sarcina titularului, iar Dumneavoastra va trebui sa ii solicitati sa va remita o copie, pentru a va dovedi valabilitatea autorizatiei sale de mediu.

6. Mai trebuie facute raportari privind deseurile catre autoritatile de mediu locale (asa cum este specificat in autorizatia noastra de mediu) sau autoritatile de mediu pot accesa direct aceste raportari ?

Datele Dumneavoastra sunt complet confidentiale, rapoartele sunt pentru uzul Dumneavoastra propriu. Este alegerea Dumneavoastra cum le veti utiliza, intrucat si raspunderea legala va apartine. Formatul de raport generat este printabil in formatul solicitat de lege (L.211/2011, L.132/2010), insa decizia de-a-l printa, stampila si depune va revine direct. Autoritatile de mediu (sau oricine altcineva) nu au acces la datele Dumneavoastra.

Explicatii tehnice

1. Cum aleg industria (cand setez sau modific contul meu in aplicatie)?

Industriile sugerate de aplicatie sunt astfel alese incat sa grupeze domenii de activitate care genereaza deseuri intr-o maniera si tipologie oarecum similare. Daca nu gasiti exact domeniul Dumneavoastra de activitate, nu va faceti probleme: alegeti acea industrie care este cea mai apropiata de activitatea organizatiei Dumneavoastra si apoi oferiti mai multe detalii in campul urmator (“descriere”).

2. Ce inregistrez la descriere (cand setez sau modific contul meu in aplicatie)?

Orice detalii care vi se par relevante pentru a defini mai bine activitatea Dumneavoastra, prin comparatie cu alte posibile companii din cadrul industriei alese la punctul anterior.

3. De ce exista – in contul de generator – optiunea “Salveaza fara datele colectorului”? Nu se salveaza daca nu se foloseste acest buton?

Uneori, la setarea contului, generatorul este posibil sa nu aiba la indemana datele colectorului caruia ii va preda deseurile sale. Cu toate acestea, pentru a nu pierde propriile date introduse, acestea se pot salva si in lipsa informatiilor despre colector. Ulterior, pentru lansarea online a unei comenzi de ridicare a deseurilor, vor trebui introduse datele colectorului. In caz contrar, aplicati de raportare nu are de unde sa stie cui va trimite comanda initializata.

4. Cum adaug – in contul colectorului – comenzi pentru care nu exista generator creat?

O comanda de ridicare a deseurilor, primita de colector prin alte mijloace (telefon, email, etc), nu poate fi deschisa in aplicatie de acesta fara a alege generatorul care a plasat aceasta comanda. Daca generatorul nu exista deja in lista de generatori a colectorului, el va trebui creat selectand “creaza generator nou”, din lista derulanta care se gaseste in campul “generator” din ecranul “creare comanda noua”. Evident, odata creat, generatorul respectiv ramane in sistem si poate fi selectat ulterior din lista.

5. Cum sterg – din contul colectorului – o comanda deschisa introdusa gresit?

Daca dintr-un motiv oarecare doriti sa anulati o comanda deschisa (adica care nu a fost repartizata inca unui agent de teren al colectorului), aveti optiunea “sterge”, afisata in dreptul fiecarei comenzi din lista de comenzi deschise. Click pe ea si…s-a rezolvat. Atentie, insa: o comanda stearsa va disparea si din lista de comenzi deschise din contul generatorului care a initializat comanda.

6. Cum sterg – din contul colectorului – o comanda in tranzit introdusa gresit?

O comanda in tranzit (adica care deja a fost repartizata unui agent de teren) poate fi stearsa doar dupa ce este “desprinsa” de agentul de teren respectiv. Pentru a face acest lucru, in lista de comenzi in tranzit aveti optiunea “realocare” a carei selectare va genera o mini-fereastra de dialog care va solicita mentionarea motivului realocarii (pentru pastrarea evidentei incidentelor care au dus la necesitatea realocarii). Dupa ce precizati motivul realocarii, comanda devine din nou deschisa si poate fi stearsa (sau realocata unui agent de teren) ca orice alta comanda deschisa.

7. Cum sterg – din contul colectorului – o comanda inchisa introdusa gresit?

O comanda inchisa NU MAI POATE FI STEARSA. Este un aspect important de securitatea informatiilor si a bazei de date, intrucat informatiile din comenzile inchise sunt informatiile finale in baza carora se compileaza toate rapoartele (atat ale generatorilor cat si ale colectorilor). Asadar, orice interventie asupra unei comenzi inchise va denatura inclusiv datele istorice ale partenerului din comanda respectiva, date care este posibil sa fi fost deja raportate intern sau catre terti. Asadar, ele nu mai pot fi modificate.

8. Ce se intampla daca agentul de teren (al colectorului) nu poate onora comanda de ridicare?

Daca, indiferent din ce motive, agentul de teren nu-si onoreaza o comanda care i-a fost repartizata, aceasta ramane deschisa in contul lui pana cand ea va fi onorata sau realocata. Realocarea se face prin click pe optiunea “realocare” din dreptul comenzii respective, a carei selectare va genera o mini-fereastra de dialog care va solicita mentionarea motivului realocarii (pentru pastrarea evidentei incidentelor care au dus la necesitatea realocarii). Dupa ce precizati motivul realocarii, comanda devine din nou deschisa si poate fi repartizata unui agent de teren (sau stearsa) ca orice alta comanda deschisa.

9. Cine intocmeste rapoartele cerute de legislatie? Dar cele de management?

Raportarile la care aveti acces se agrega automat din datele preluate din procesele verbale de predare a deseurilor (Anexele 2 si 3 ale HG 1061/2008). Procesul verbal insusi se genereaza si se actualizeaza automat prin deschiderea si inchiderea comenzilor de ridicare a deseurilor lansate online. Rapoartele astfel generate se impart in doua categorii: cel legale si cele de management (care va dau informatii comparative intre locatii, pe perioade alese, pe tipuri de deseuri, pe colectori, etc).

Coduri deseuri

Vezi nomenclatorul COMPLET de coduri deseuri conform HG 856/2002